Speculative Toastie Maker
Hoe ontwerpen we apparaten die levenslang meegaan?
In dit lopende afstudeerproject voor het masterproject van student Chris Vooren ontwikkelt zij een
benadering om producten te ontwerpen die langer meegaan. Dit onderzoek richt zich niet alleen op het
verlengen van fysieke levensduur en reparatiemogelijkheden van objecten om hun levensduur te
verlengen, het hecht evenveel belang aan hun emotionele duurzaamheid.
Het ontwerpen van producten die zowel langer meegaan als repareerbaar zijn, is een relatief eenvoudig doel in vergelijking met de uitdaging om apparaten te ontwerpen waaraan je gehecht kan raken en actief wil onderhouden. Hoewel het als ontwerper moeilijk is om deze band rechtstreeks te beïnvloeden, bieden onderzoek van de TU Delft en diverse theorieën inzicht in de redenen achter emotionele hechting, waar ontwerpers rekening mee kunnen houden.
Via een casestudy heeft zij een tostiapparaat negen keer opnieuw ontworpen, waarbij elke iteratie werd geleid door een uniek aspect van deze theorie. De student verkent verschillende manieren om met onze bezittingen om te gaan, met extra aandacht voor zintuiglijk bewustzijn, waardering voor het vertrouwde en het enthousiasme die kan ontstaan door uitgedaagd te worden door dagdagelijkse objecten. Bovendien verkent zij het idee dat objecten een eigen leven doorlopen, met begrip voor hun creatieproces, hoe ze in de loop van de tijd veranderen en waar we mee geconfronteerd worden op het moment dat ze kapot gaan.
Deze ontwerpoefening dient meerdere doelen. Het stelt de student niet alleen in staat om nieuw licht te werpen op een ogenschijnlijk bekend object, maar dient ook als een cruciale stap in haar ontwerpproces. Via deze tentoonstelling nodig ze je uit om deel te nemen aan de overgang naar de volgende fase van mijn project. Terwijl ze evolueert van speculatie naar realiteit, zullen jouw inzichten en input een belangrijke rol spelen bij het volgende ontwerpstadium.
Het ontwerpen van producten die zowel langer meegaan als repareerbaar zijn, is een relatief eenvoudig doel in vergelijking met de uitdaging om apparaten te ontwerpen waaraan je gehecht kan raken en actief wil onderhouden. Hoewel het als ontwerper moeilijk is om deze band rechtstreeks te beïnvloeden, bieden onderzoek van de TU Delft en diverse theorieën inzicht in de redenen achter emotionele hechting, waar ontwerpers rekening mee kunnen houden.
Via een casestudy heeft zij een tostiapparaat negen keer opnieuw ontworpen, waarbij elke iteratie werd geleid door een uniek aspect van deze theorie. De student verkent verschillende manieren om met onze bezittingen om te gaan, met extra aandacht voor zintuiglijk bewustzijn, waardering voor het vertrouwde en het enthousiasme die kan ontstaan door uitgedaagd te worden door dagdagelijkse objecten. Bovendien verkent zij het idee dat objecten een eigen leven doorlopen, met begrip voor hun creatieproces, hoe ze in de loop van de tijd veranderen en waar we mee geconfronteerd worden op het moment dat ze kapot gaan.
Deze ontwerpoefening dient meerdere doelen. Het stelt de student niet alleen in staat om nieuw licht te werpen op een ogenschijnlijk bekend object, maar dient ook als een cruciale stap in haar ontwerpproces. Via deze tentoonstelling nodig ze je uit om deel te nemen aan de overgang naar de volgende fase van mijn project. Terwijl ze evolueert van speculatie naar realiteit, zullen jouw inzichten en input een belangrijke rol spelen bij het volgende ontwerpstadium.
Over de designers

Chris Vooren (1998) holds a personal belief in the value of repairing, but recognises the equal importance
of what precedes – the desire to repair. Her specific interest lies in the everyday objects that surround us
and seem fixed in their existence, and how they will position themselves within this graduation research.
By making prototypes early in the process, Chris hopes to bring some of these ideas to life. She also wants to look at the physical implications of her ideas, forcing her to have a degree of realism in the project from an early stage. The prototyping techniques she uses are those she believes best suited to expressing the theoretical ideas, and not the other way around. This also functions as a way to analyse the original object and take the first steps in redesigning it.
By making prototypes early in the process, Chris hopes to bring some of these ideas to life. She also wants to look at the physical implications of her ideas, forcing her to have a degree of realism in the project from an early stage. The prototyping techniques she uses are those she believes best suited to expressing the theoretical ideas, and not the other way around. This also functions as a way to analyse the original object and take the first steps in redesigning it.
Wat doen we bij TU Delft
Industrieel Ontwerpen?
We hebben bij TU Delft Industrieel Ontwerpen een grote focus op repareerbaarheid en circulaire
economie. Opleidingen zoals de bachelorvakken Design for Sustainability en Understanding Product
Engineering en het mastervak ‘Repair!’ dragen hier aan bij. Daarnaast verdiepen onderzoekers zoals
hoogleraren
Ruud Balkenende
en
Conny Bakker
en senior lecturer
Bas Flipsen
actief bij aan onderzoek
hierrond, via het
Circular Design Lab
bijvoorbeeld, en de
Vici beurs van hoogleraar Ruth Mugge.